DW_Headers-04

BouwstenenBouwsteen 3: Gemeenschapsdemocratie – Onderdeel 3.1: Democratisch burgerschap

Onderdeel 3.1: Democratisch burgerschap

We zijn met z’n allen onderdeel van een samenleving. Al vroeg leren we over mensenrechten, plichten, normen en waarden, maar is dat alles? Is democratisch burgerschap kennis ontwikkelen, een competentie/vaardigheid, of eerder een houding? Democratisch burgerschap leer je vooral in de praktijk: in de buurt, thuis, op de sportclub en/of op je werk, maar er wordt ook steeds vaker een opdracht geformuleerd voor scholen. Het wordt als belangrijk geacht dat we ons ontwikkelen op het gebied van burgerschap: zeker de kinderen!

DOE 040

Democratische vaardigheden leer je zeker op de democratische school. DOE 040 is een voorbeeld van een democratische school uit Eindhoven.
DZ_Button_Bekijk_product-01

Lisa Hu

Lisa Hu ontwikkelde Terra Nova, een burgerschapsspel voor kinderen in het basisonderwijs.
DZ_Button_Bekijk_product-01

Deep Democracy

Deep Democracy brengt nieuwe, verborgen inzichten naar voren en helpt bij het totstandbrengen van inclusieve besluitvorming Louise Boelens is Deep Democracy practitioner en werkte al vaker met gemeenteraden, ambtenaren en bewoners of een combinatie daarvan.
DZ_Button_Bekijk_product-01

Gedeelde waarden en een weerbare democratie

Het SCP gaat in de notitie “Gedeelde waarden en een weerbare democratie” op zoek naar gedeelde waarden in de Nederlandse samenleving.
DZ_Button_Bekijk_product-01
DZ_Button_onderdeel_ander
DZ_Button_onderdeel_volgend
Buy now